Super Communicator Bokrecension av Frank J. Pietruchi

Har du någonsin försökt förklara något för någon och helt misslyckats med att få fram din poäng? Har du försökt förenkla ett komplext koncept för någon annan och inte uppnått något? Underrubrik ” Superkommunikatör”: (Superkommunikatör)“Förklara komplexet så att alla kan förstå.” (“Förklara det komplicerade så att vem som helst kan förstå.”) Eftersom jag, liksom många människor, ibland har svårt att försöka förklara något jag förstår så att någon annan kan förstå det, tyckte jag att det var väldigt intressant att se om den här boken kan lära mig att kommunicera tydligare. Levde han upp till mina förväntningar? Låt oss se(Låt) .

Enkel guide…eller kanske inte

Författaren börjar med att skryta om sig själv i flera sidor, vilket förvånade mig lite. Jag är van vid att författare placerar sina referenser i ett program eller avsnitt “Författarens anteckningar”(Författarens anteckningar) eller till och med i form(textform) omslagsanteckningar böcker(bokjacka) . Det verkar som Herr Frank J. Pietrucha(Mr. Frank J. Pietrucha) vill att alla ska veta om alla hans prestationer som en introduktion till hans bok.

Det skulle kanske fungera om inledningen var skriven på ett tydligt och enkelt språk, men det är det inte. Här är en exempeltext: “Mitt jobb är att få mina klienters koncept formulerade på ett sätt som ger mening åt deras idéer och förvandlar komplexet till något begripligt.” Som en man som en gång skrev mjukvarumanualer och översatte programmerares språk till vardag engelska språket(engelska), skulle jag säga: “Ibland är begrepp som är vettiga för mina kunder för fulla av jargong för att andra ska förstå. vad mina kunder säger. (“Ibland är begrepp som är perfekta för mina kunder för fulla av jargong för andra att förstå. Mitt jobb är att se till att alla kan förstå vad mina kunder pratar om.”) I den sista delen inledande kapitel(inledningskapitel) Jag hade förmodligen slutat läsa boken om jag inte hade blivit ombedd att recensera den. Se vad du tycker: “Helst skulle de flesta av mina förslag accepteras av en värld som är redo att leverera komplext innehåll mer effektivt. Men i själva verket håller vissa organisationer fast vid forna tiders formalitet och onaturlighet. Din bedömning krävs för att avgöra tillämpligheten av innehållet i denna bok. till din situation. Du kanske borde vara individualistisk och utveckla en ny kommunikationsstil för ditt företag, men går du för långt kan det leda till professionella problem. När det är möjligt gör jag mitt bästa för att peka ut vilka metoder som ska användas för vilken publik, men tänk på det själv.”

Önskar, kunde, borde

Innehåll Superkommunikatör(Supercommunicator) ser lovande ut och inkluderar ämnen som: hur digital teknik förändrar kommunikation, multimedia, tips för innehållsexperter (vi hoppades kunna hitta några användbara tips för bloggare som oss), hur man förenklar innehåll, visuella bilder för presentation, personalisering, etc. Tyvärr håller inte boken vad de lovar. Det finns en sektion tillägnad digital teknik och multimedia(teknik och multimedia) samt att hitta rätt media för att på bästa sätt leverera ditt innehåll. Men texten långt ifrån enkelt(allt annat än enkelt): “Nya multimediaverktyg underlättar dubbelriktad dialog som engagerar när de informerar.” Reiiiiiiiiiiiiiii(Riiiiiiiiiight) . Det finns ett avsnitt ” Känn din publik.”(Know Thy Audience) det börjar med en berättelse om herr Pietruchs äventyr(Mr Pietrucha) Chile(Chile) när han intervjuade en toppchef som började förklara en ny teknik som Herr Pietrucha(Mr Pietrucha) kunde inte förstå. Men istället för att säga till och säga att han inte förstod, Herr Pietrucha(Mr Pietrucha) kändes som ett chefsjobb “läs mitt ansikte”(“läs uttrycken i mitt ansikte”) och inser att han länge har varit vilsen. Förväntar sig en “superkommunikatör” verkligen att den andra personen ska läsa ansikten (eller tankar) istället för att läsa underrätta(kommunicera) om svårigheter? Detta avsnitt beskriver också marknadsundersökning(marknadsundersökning) och varför de kan hjälpa till att överbrygga klyftan mellan vad en organisation anservad som intresserar målgruppen(målgrupp) , och vad publiken verkligen är intresserad av. Det finns också bra förslag på billiga sätt att göra lite marknadsundersökningar själv. Och sedan avslutas avsnittet med detta: “Beväpnad med rätt information om din målgrupp kan du leverera riktat innehåll i din kommunikationsprodukt.” Din kommunikationsprodukt(kommunikationsprodukt)? Vad det är? Broschyr? Presentation PowerPoint(Powerpoint presentation) ? Smartphone? Avsnittet med titeln ” Känn ditt ämne(Know Thy Subject)” innehåller denna jalopy: “Med allt jag har att säga om vikten av att kunna ditt ämne, kan du bli förvånad över att veta att jag inte har någon formell utbildning inom naturvetenskap, teknik, juridik, finansiella tjänster eller nästan någon annat ämne utom kommunikation. att jag anlitades för att kommunicera. Vad “meddelanden jag anlitades för att leverera”?(“kommunikation som jag har anlitats för att kommunicera”?)

Låt oss göra en lång historia kort

Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta om resten av boken, men för att vara ärlig, om jag inte har gett min åsikt om Superkommunikatör(Superkommunikatör) Jag kommer säkert att misslyckas i mitt jobb som vardagskommunikatör. 🙂 Vill du se hur man förklarar saker på ett språk som alla kan förstå? Gå till ditt lokala offentliga bibliotek och kolla in eventuell uppsatssamling Isaac Asimov. (Isaac Asimov) Jag skulle särskilt rekommendera “Månens tragedi”(The Tragedy of the Moon), som har en uppsats med titeln “Gammal och ultimat”. (“The Ancient and the Ultimate.”) Allt handlar om böckerna.

Boken misslyckas redan från början och återhämtar sig inte efteråt. Den är full av omskrivna stycken, självreklam och förvirrande jargong. Det var uppriktigt sagt smärtsamt att läsa, kanske för att jag hade läst böcker i så många år. VERKLIG(VERKLIGA) superkommunikatörer.

Har du någonsin försökt förklara något för någon och helt misslyckats med att få fram din poäng? Har du försökt förenkla ett komplicerat koncept för någon annan och inte kommit någonstans? s undertitel är Eftersom jag är som många människor och ibland stöter på problem med att försöka förklara något som jag förstår så att någon annan kan förstå det, var jag väldigt intresserad av att se om den här boken kunde lära mig hur man kommunicerar tydligare. Levde det upp till mina förväntningar? Låt oss se.

En enkel guide … eller kanske inte

Författaren börjar med att skryta om sig själv i flera sidor, vilket överraskade mig lite. Jag är van vid att författare lägger ut sina referenser i en bilaga eller ett avsnitt eller till och med i blurb-form på bokomslaget. Det verkar som att Mr. Frank J. Pietrucha vill att alla ska veta om alla hans prestationer, som en introduktion till hans bok.

Supercommunicator, bok, Frank J. Pietrucha, recension

Det skulle kunna fungera om inledningen var skriven på ett tydligt, enkelt språk – men det är det inte. Här är lite exempeltext: “Mitt jobb är att se till att mina kunders koncept formuleras på ett sätt som ger mening åt deras idéer och förvandlar det komplicerade till något begripligt.” Som någon som en gång skrev mjukvarumanualer och översatte programmerare-tala till daglig engelska, skulle jag ha sagt att den sista delen av det inledande kapitlet var där jag förmodligen skulle ha slutat läsa boken om jag inte hade blivit ombedd att recensera den. Se vad du tycker: “Helst skulle de flesta av mina förslag omfamnas av en värld som är redo att kommunicera komplicerat innehåll mer effektivt. Men i verkligheten håller vissa organisationer fast vid forna tiders formalitet och stiliga sätt. Din bedömning är nödvändig för att avgöra tillämpligheten innehållet i den här boken anpassat till din situation. Det kan vara värt besväret för dig att vara en maverick och skapa en ny kommunikationsstil för ditt företag – men om du går för långt kan det innebära professionella problem. peka ut vilka metoder du kan använda för vilka publik, men var uppmärksam på dessa saker på egen hand.”

Skulle, kunde, borde

Innehållsförteckningen för ser lovande ut och den innehåller ämnen som: hur digital teknik förändrar kommunikation, multimedia, råd till innehållsexperter (vi hoppades kunna hitta några bra tips för bloggare som oss), hur man förenklar ditt innehåll, bilder för presentationer , anpassning osv. Tyvärr håller boken inte vad de lovar. Det finns ett avsnitt om digital teknik och multimedia, och att hitta rätt media för att på bästa sätt leverera ditt innehåll. Men skriften är allt annat än enkel: “Nya multimediaverktyg underlättar en dubbelriktad dialog som engagerar när de informerar.” Riiiiiiiiiight. Det finns ett avsnitt som heter som börjar med en berättelse om Mr. Pietruchas erfarenheter i Chile, intervjuade en toppchef som inledde en förklaring av ny teknik som Mr. Pietrucha kunde inte förstå. Men istället för att säga till och säga att han inte förstod, Mr. Pietrucha kände att det var upp till den verkställande ledningen att och räkna ut att han för länge sedan hade gått vilse. Skulle en “superkommunikatör” verkligen förvänta sig att den andra personen skulle vara en ansikts- (eller tanke)läsare istället för, oj, svårigheten? Avsnittet talar också mycket om marknadsundersökningar och varför det kan hjälpa till att överbrygga klyftan mellan vad en organisation tror att dess målgrupp kommer att vara intresserad av och vad publiken faktiskt är intresserad av. Det finns också bra förslag på billiga sätt att göra några marknadsundersökningar på egen hand. Och sedan avslutas avsnittet med detta: “Beväpnad med rätt information om din målgrupp kan du leverera högfokuserat innehåll i din kommunikationsprodukt.” Din kommunikationsprodukt? Vad är det? En broschyr? En PowerPoint-presentation? En smartphone? Avsnittet som heter innehåller denna klunker: “Med allt jag har att säga om vikten av att kunna ditt ämne, kan du bli förvånad över att höra att jag inte har en formell bakgrund inom vetenskap, teknik, juridik, finansiella tjänster eller bara om något annat ämne – annat än kommunikation som jag har anlitats för att kommunicera.” Vad exakt är

Låt oss göra den långa historien kort

Jag skulle kunna fortsätta prata om resten av boken, men ärligt talat, om jag inte har förmedlat min åsikt om vid det här laget, kommer jag säkert att ha misslyckats i mitt jobb som vardagskommunikatör. 🙂 Vill du se hur man förklarar saker på ett tydligt språk som alla kan förstå? Gå till ditt lokala offentliga bibliotek och kolla in någon av Isaac Asimovs essäsamlingar. Jag skulle speciellt rekommendera , som innehåller en uppsats som heter Det handlar om böcker.

Boken faller platt från början och den tar sig inte upp senare. Den är full av överskrivna stycken, självreklam och förvirrande jargong. Det var direkt smärtsamt att läsa, kanske för att jag har ägnat så många år åt att läsa böcker av RIKTIGA superkommunikatörer.