Sneaky Pete Review: Scams, Crimes and Dynamics

Sneaky Pete © Prime Video

Förmodligen en av Prime Video originalserie den mest okända för prenumeranter, Sneaky Pete men det saknas inte kvaliteter och argument att föra fram. Och det börjar med det faktum att det skapades av en viss Bryan Cranston…

Skärmsläckaren[s] S08E11 📺 : Sneaky Pete

I ett sammanhang där utbudet sett till serier aldrig varit så stort, skärmsläckaren[s] föreslår att vara din guide genom årstiderna. Oavsett om det är en gammal serie som nu är kult, en ny hit eller en mer anonym show, kommer den här kolumnen att hjälpa dig att slösa bort din tid bara i gott sällskap.

Komplettera läsningen av den här artikeln med musiken i serien:

Sneaky Pete tech sheet

Polis

Bryan Cranston, David Shore

Moon Shot Entertainment, Amazon Studios, Sony Pictures Television

Prime Video

3

30

Rekommenderas inte/förbjudet för under 18 år

Sneaky Pete: En svårfångad parasit

För de två i ryggen som aldrig har hört namnet Bryan Cranston, vet att han är huvudskådespelaren i breaking Bad, Malcolm eller den senaste Din ära. För Sneaky Pete, han är mest bakom kameran, men vi finner honom också i en mycket sympatisk biroll. I skapandet får han också stöd av David Shore, skaparen av små serier som Doktorns hus Var Den gode doktorn… En bra startduo alltså.

I Sneaky Pete, åskådaren följer under tre säsonger Marius (spelad av den extremt övertygande Giovanni Ribisi), en högtflygande hustler som kommer ut ur fängelset som försöker fly sina gäldenärer. För att göra detta kommer han att anta en vågad plan: ta identiteten på Pete, hans cellkamrat som fortfarande är inlåst, och bli inbäddad i hans familj som inte har sett honom på 20 år.

Sneaky Pete © Prime Video

Då börjar ett dupespel där Marius måste få en familj att tro att han bara vet genom vad Pete sa till honom under samtalen, att han verkligen är den sistnämnde, som arbetar i företaget.

Och eftersom det uppenbarligen inte räcker för vår hethuvade antihjälte, kommer Marius också parallellt att sätta upp olika bedrägerier som kommer att ringa andra och på så sätt skapa en läcker oändlig loop där plot twists och andra hjärnexplosioner är legio.

Sneaky Pete © Prime Video

Smygande dåligt

Eftersom Petes familj arbetar med brottslingar och inte har fötts igår är de ofta misstänksamma, vilket tvingar Marius att distribuera skatter av uppfinningsrikedom och bus för att behålla sitt skydd. Karaktären av Audrey, förkroppsligad av den solida Margo Martindale av Amerikanerna i synnerhet har sett andra. Speciellt eftersom Marius med tiden blir mer och mer fäst vid denna familj som han ändå försöker lura, vilket får honom att tänka till.

“Vi är lika fästa vid karaktärerna som till de effektiva bedrägerierna av Sneaky Pete”

Om detta manushjärta kanske saknar trovärdighet vid första anblicken så håller det hela ihop riktigt bra. Det måste sägas att dialogerna och manuset är både sympatiska och sammanhängande, för det mesta undviker man att falla i fällan att vilja göra för mycket. Inget att säga också casting sida, alla ger ett gediget jobb (en kram i förbigående till Peter Gerety, vars karaktär av Otto är särskilt förtjusande).

Sneaky Pete © Prime Video

Tempot är utmärkt, och det valda formatet, nämligen säsonger med 10 avsnitt, är idealiskt för den här typen av scenario, som påminner om de bästa rip-off-filmerna. Vi skulle inte ha spottat på en säsong 4, men slutet på 3 är ganska tillfredsställande och avslutar showen ordentligt.

Titta på mig om du kan

Sneaky Pete kanske inte är den mest originella eller minnesvärda serierna i Prime Videos katalog, men det är fortfarande en av de mest effektiva och tillfredsställande att se. Beroendet av den komplexa situationen för Pete och hans följe är sådant att det ger lusten att se nästa avsnitt för att ta reda på hur alla ska ta sig ur det.

Sneaky Pete © Prime Video

Hon kanske inte har metasidan av Utskick från annat hållden ukroniska dimensionen av Mannen iHögt slottvåldet och vulgariteten hos Pojkarna eller budgeten för Expansenmen Sneaky Pete är en av de program jag rekommenderar till Prime Video-prenumeranter. I den här serien är vi lika fästa vid karaktärerna som till de effektiva bedrägerierna, så mycket att vi missar allt i slutet av den tredje säsongen. Dessutom, i brist på att kunna se en säsong 4, ber jag er hjärtligt att se serien åt mig.

Sneaky Pete © Prime Video

Sneaky Pete

7

Mest

• Du gillar oseriösa antihjältar
  • Scenarierna baserade på bedrägerier, det talar till dig
  • Du uppskattar vackra castings

De mindre

• Det går inte att fästa sig vid en oärlig karaktär
  • 30 avsnitt på 50 minuter är för mycket för dig
  • Du är för kartesisk för att tro på invecklade scenarier

De 3 säsongerna av Sneaky Pete finns på Prime Video.

Behöver du en ny serie att se? Hitta alla våra serierecensioner och krönikor.

Prime Video

Se erbjudandet

Läs meddelandet

8

Prime Video

• Ganska rimligt prenumerationspris
  • Direkt tillgång till andra tjänster
  • Röntgenfunktion

Med sitt prenumerationspris som fortfarande är mer attraktivt än de andra är Prime Video en mycket intressant SVoD-lösning. Om det fortfarande saknas några extra flaggskeppsserier för att kunna jämföras fullt ut med Netflix, erbjuder plattformen en varierad och tillräckligt rik katalog för att hålla dig sysselsatt ett tag. Den drar sig också ur spelet med sin röntgenfunktion och utmärkta videokvalitet, vilket kan hjälpa till att förlåta några buggar här och där och avsaknaden av ett modernt skrivbordsgränssnitt.