Recension | The Pentaverate: Mike Myers jagar konspirationer på Netflix och gör inte spetsar

The Pentaverate © © Netflix

Tolken av AUstin Powers återgår till centrum med Pentaveratet, en miniserie med sex avsnitt som tar itu med ämnet konspirationer och andra konspirationsteorier. Transplantationen med netflix tog hon? Svara i denna recension!

Komplettera läsningen av den här artikeln med musiken i serien:

Datablad The Pentaverate

Science-fiction, komedi, mysterium

Tim Kirkby

Jax Media

netflix

Avsnittsformat
25 min

1

6

Rekommenderas inte för personer under 10 år

En Mike Show

För att undvika tvångspensionering kommer Ken Scarborough, en kanadensisk journalist på tillbakagång, att undersöka Pentaverate, ett påstått hemligt sällskap som har verkat i skymundan i nästan ett årtusende för mänsklighetens bästa och vars en av medlemmarna just har mördats på mystiskt sätt.

Det var länge sedan vi såg Mike Myers. Komedistjärna i slutet av 90-talet med trilogin Austin Powerssåg den kanadensiske komikern sin karriär få ett abrupt slut med Älskar Guru, en ganska hjärtskärande komedi, måste det erkännas, som slutade i offentligt misslyckande när den släpptes. Sedan dess, förutom ett framträdande i Bohemian Rhapsodybiopic tillägnad Freddy Mercury, hade vi inga fler nyheter från författaren till Waynes värld.

Och nu, efter ett decennium av magra kor, ger Mike Myers äntligen efter för streamingplattformarnas sirener: vi hittar honom därför på Netflix med Pentaveratet, en miniserie i sex avsnitt där han fungerar som manusförfattare och huvudskådespelare. Liksom på sin storhetstid tar Myers på sig inte mindre än åtta olika roller här: han är på alla nivåer, kedjar förklädnader och sminkningar för att tolka huvudkaraktären och de fem medlemmarna som utgör Pentaverate, samt två andra bikaraktärer.

The Pentaverate © © Netflix

Det finns då lite utrymme kvar för de andra skådespelarna, som bara kan göra statister, i synnerhet Lydia West, som vi såg i den utmärkta brittiska serien År och år. Om vart och ett av hennes framträdanden väcker en våg av empati kan skådespelerskan inte kämpa mot den permanenta enmansshowen av Mike Myers, som för oss nära en överdos vid flera tillfällen med grimaser, ansiktsuttryck och accenter.

Och det går bim, bam, prout…

Med Pentaveratet, Mike Myers ändrar inte sina vanor och sin humorstil. Vi kommer därför inte att vara förskonade under de cirka tre timmar som programmet varar från många pruttskämt, som stinker förstås, men också av allt som människokroppen kan räkna av kroppsvätskor och andra nedstämdheter.

The Pentaverate © © Netflix

Myers har också gjort sig ett namn för sina sexskämt, och han drar full nytta av den konstnärliga carte blanche som Netflix lämnat för att driva sina idéer till sina gränser. Det är ibland roligt men ofta väldigt tungt, speciellt när varje scen upprepas och sträcks ut i det oändliga tills den når gränsen för obehag, som skådespelaren uppenbarligen är ute efter.

“The Pentaverate kan bara rekommenderas till tittare som är nostalgiska efter feta komedier från 90-talet”

Lyckligtvis vet serien ibland hur man byter register och byter ut sitt bajs och rumpor mot några mer läckra scener, särskilt krediterna där skådespelaren Jeremy Irons (En dag i helvetet, Batman v. Stålman) bryter den fjärde väggen för att påminna oss om händelser som setts tidigare i serien och leverera sin ohämmade kommentar till programmet. Citaten som öppnar varje avsnitt är också välkomna, och vissa, mycket offbeat, är särskilt drabbade.

The Pentaverate © © Netflix

Inte heller kan vi räkna med estetiken av Pentaveratet för att få oss att skratta eller helt enkelt distrahera oss. Serien har uppenbarligen gynnats av ett snyggt kuvert för sin produktion, men tyvärr väldigt dåligt använd, för snygga dekorer som inte är särskilt inspirerade.

Iscensättningen, trots ett trevligt spel som drivs på bildformat, tyvärr övergivet från första avsnittet, försöker ingenting och nöjer sig med att illustrera allt i stillbilder, med användning och missbruk av skott-omvänt skott för varje dialog. Som tur är är de få visuella effekterna i serien av tillräckligt bra kvalitet för att skapa en illusion.

En komedi som inte är utan grund

I bakgrunden, Pentaveratet är dock inte bara ett enkelt (väldigt) dumt och (inte särskilt) elakt skämt. Handlingen, ganska konventionell är det sant, drar nytta av bra hantering av spänningen, så mycket att vi finner oss själva att vilja komma till slutet av de sex avsnitten för att dra tråden till denna konspiration, för att veta identiteten och motiven för mördaren.

The Pentaverate © © Netflix

Ännu viktigare, det verkar som att Mike Myers vill leverera ett budskap om välvilja till sina åskådare. Det hemliga sällskapet han föreställer sig är inte där för att plotta och berika sig på ryggarna av ärliga människor utan är avsett att göra gott och att främja mänskligheten. Serien hyllar under hela showen intelligensen hos stora tänkare som försöker lösa världens problem utan att begära kompensation.

Om vi ​​skrapar lite mer, Pentaveratet är också en överlämning mellan generationer. Mike Myers, vars karriär som författare ligger bakom honom, verkar vilja sätta ungdomen i rampljuset och hoppas att den nya generationen, modernare och mer inkluderande, ska kunna möta de utmaningar som hans egen inte har kunnat gör ansikte. I dessa oroliga tider framstår budskapet som naivt, men serien antar det med en verklig uppriktighet som äntligen bär stycket i sina sista minuter.

The Pentaverate © © Netflix

Pentaveratet är en serie som kommer att lämna spår, illaluktande men inte outplånliga, i komedins historia. Ännu värre, det visar bristerna i Netflix-systemet som, för att rekrytera allt fler prenumeranter runt om i världen, utfärdar blankocheckar till identifierade författare från allmänheten och lämnar dem absolut kreativ frihet, utan något uns av kontroll. Om tillvägagångssättet kan vara lovvärt, här skulle en producent inte ha varit för mycket för att kanalisera Mike Myers kreativitet, även om det innebär att tvinga honom att garantera effektiviteten av varje gag.

I befintligt skick, Pentaveratet kan bara rekommenderas till tittare som är nostalgiska efter feta komedier från 90-talet och en författare som inte verkar fast besluten att ändra sin formel en jota för att tillfredsställa nya generationer. Vi kan uppskatta konsistensen i gesten och älska serien för vad den är, en relik från en annan tid, eller helt enkelt säga till oss själva att vi är för gamla för det här skitsnacket och gå vidare.

Pentaveratet

4

The Pentaverse är ett rent koncentrat av Mike Myers, som framför allt kommer att tilltala fans av skådespelaren och hans smak för förklädnad. För andra är det svårt att rekommendera den här serien som verkar ha fastnat mellan 90-talet och kroppsvätskor av alla de slag.

Detta konstverk är för dig om

• Du älskar Mike Myers
  • Du gillar djärv och fånig humor