Recension | Freaks Out: Italien gör sin supercirkus

Freaks Out © Metropolitan Films

Ursprungligen presenterades i officiell tävling på filmfestivalen i Venedig 2021, den italiensk-belgiska filmen Tappar fattningen är äntligen på våra biografer. Och som du kommer att se i den här recensionen var väntan värt det! I alla fall om blandningen av historiska och fantastiska genrer tilltalar dig.

Komplettera läsningen av denna artikel med filmens musik:

Freaks Out-teknikblad

Originaltitel
Tappar fattningen

Utgivningsdatum
30 mars 2022

Filmens längd
2h21

Direktör
Gabriele Mainetti

Produktionsföretag
Goon Films, Lucky Red, Rai Cinema

Filmgenre
Fantasy, äventyr, drama

Förbjudet för barn under 12 år

freaks ur lådan

Vi är i Rom, 1943, under nazistisk ockupation. Staden är hem för cirkusen där Matilde, Cencio, Fulvio och Mario, freak freaks, arbetar. Medan de försöker organisera sin flykt till USA, försvinner ägaren och ledaren för denna lilla familj, Israel. Utan ett hem eller skydd, hotade i en värld i krig som inte vill ha dem, kommer de fyra “monstren” att försöka överleva.

I en tid då många tittare är trötta på superhjältefilmer och andra världskrigets ådra verkar ha varit uttömd i flera år, på papperet Tappar fattningen hade allt att krascha. Men det var utan att räkna med regissören Gabriele Mainetti (Vi kallar honom Jeeg Robot).

Freaks Out © Metropolitan Films

För hans film går mycket längre än vad vi fruktade. Det här är inte en enkel jakt i Italien mellan nazister och förvrängda hjältar med krafter. Vägen, både fysisk och mental, för varje huvudperson långt från de vanliga standarderna är rik, inklusive på sidan av huvudantagonisten med häpnadsväckande egenskaper som vi kommer att vara noga med att inte avslöja.

“Freaks Out går mycket längre i innehåll och form än den genomsnittliga superhjältefilmen”

De flesta av våra hjältar har också tankar och beteenden som inte alltid är “värdiga” vad vi kan förvänta oss av dem. Även om de beskrivs som monster, är Cencio, Fulvio och Mario framför allt mänskliga, med alla brister som kan följa med det. Bara den unga och söta Matilde försöker hålla kursen, men Tappar fattningen är allt annat än en slät, sanerad film.

Freaks Out © Metropolitan Films

Även om nazisterna uppenbarligen förblir de verkliga omänskliga monstren här, mellan mord, räder, våldtäkter och andra roliga saker, så undviker långfilmen att vara för manikisk på de förtrycktas sida. De senare tvekar inte särskilt att döda eller att göra vad som krävs för att överleva. Lämna de godhjärtade hjältarna som offrar sig själva och rädda änkan och den föräldralösa av vänlighet, prioriteringen här är att rädda sitt eget skinn.

Monster och feta nazister

Med tanke på dess svåra historiska sammanhang kommer filmen inte att vara för alla. Från dess minnesvärda introduktion till dess muskulösa final går ingen för långt: dödsfallen är många och ibland grafiska.

Freaks Out © Metropolitan Films

Det är också “trevligt” att se denna konflikt från en lite annan vinkel och ett annat land än vanligt. Om vi ​​kanske skulle ha uppskattat ett lite mer historiskt sammanhang för att mer exakt placera situationen för Italien och italienarna som slits i detta ögonblick av konflikten som domineras av nazism och fascism, kvarstår faktum att landskapsbytet kvarstår och att valet att föreslå en film som talar flera språk (italienska, tyska, etc.) var den rätta.

Allt i filmen är också helt snyggt i formen, och påminner till och med ibland om Guillermo del Toros biograf. Skådespelaren är oklanderlig (särskilt den unga och rörande Aurora Giovinazzo och den läskiga Franz Rogowski), musiken – som du kanske lyssnar på – av Michele Braga och Gabriele Mainetti uppmärksammas ofta, och regien och fotot, utan att glömma kostymerna och uppsättningar, utelämnas inte. Vissa bilder och scener drar till och med uttryck av tillfredsställt godkännande från ansiktet.

Freaks Out © Metropolitan Films

De 4 gymnastikerna

Skrivandet är också snyggt och trovärdigt, medan berättandet är ganska bra, perfekt antyder vissa punkter genom iscensättningen utan att behöva förklara dem. Vi kan ångra en eller två manusskrivningsmöjligheter för att avancera vissa åtgärder snabbare, men svårt att göra annars. Några små inslag av humor är också välkomna då och då för att lätta upp stämningen, lika lyckad som tung, i arbetet.

Freaks Out © Metropolitan Films

Å andra sidan, och detta är verkligen olyckligt, Tappar fattningen snubblar lite i sitt sista akt. Relativt “realistisk”, nykter och reflekterad än så länge vill filmen göra lite för mycket för att sluta med stil och tappar lite av sin identitet på vägen. Flera scener och situationer får dig att rycka till, och, lite som huvudantagonisten, tappar handlingen kontrollen och går i överväxel.

Resultatet är inte dåligt, långt ifrån, eftersom de visuella effekterna och specialeffekterna är gedigna, men resultatet ger lite intrycket av att falla tillbaka till en lambda-superhjältefilm där den sista fjärdedelen nödvändigtvis måste imponera . Lyckligtvis är inte bara många nazisters död vid detta tillfälle nödvändigtvis ett tillfälle att glädjas, utan framför allt hindrar inte denna slutdestination oss från att uppskatta hela resan, både av huvudpersonerna och av åskådaren.

Freaks Out © Metropolitan Films

Tappar fattningen

7

Det skulle vara lätt att sammanfatta Tappar fattningen till “en superhjältefilm från andra världskriget”. Och fel. För om långfilmen fokuserar på en grupp karaktärer utrustade med krafter, går den mycket längre i substans och form än den genomsnittliga superhjältefilmen. Vi ångrar bara en sista akt som tappas lite och kostar honom en poäng i slutnoten, men som lyckligtvis inte hindrar honom från att njuta av resan tillsammans med Matilde, Fulvio, Cencio och Mario.

Detta konstverk är för dig om

• Du gillar trasiga karaktärsgrupper
  • Du är intresserad av andra världskriget sett annorlunda