Recension av Shenmue the Animation: en anpassning som saknar effekt

Shenmue - The Animation © Crunchyroll/Adult Swim

Efter Castlevania Var personas för att bara nämna en liten del av det, är det dags för ytterligare en japansk kultserie för videospel som ska anpassas till en animerad serie. Shenmue the Animation har precis avslutat sin första säsong och det är därför dags att göra en inventering.

Komplettera läsningen av den här artikeln med musiken i serien:

Shenmue animationsdatabladet

Animerad, action

Chikara Sakurai

Crunchyroll, Adult Swim

Övrig

Avsnittsformat
24 min

1

13

Rekommenderas inte/förbjudet för barn under 12 år

Shenmue av knäet

Anpassad från tv-spelsagan Shenmue: Ryo Hazuki bevittnade mordet på sin far i familjens dojon och ägnar sedan sitt liv åt att hitta den person som är ansvarig för hämnd. Detta uppdrag kommer att ta honom till många platser och få honom att träffa många karaktärer, som kommer att hjälpa eller hindra honom i hans strävan, vilket kommer att be honom att bli en ultimat mästare i kampsport.

Om du inte är en viss ålder eller har en stark smak för Dreamcast retrospel, har du förmodligen inte spelat sagan Shen Mue. Men efter lanseringen 1999 av den första opusen kommer videospelet Yû Suzuki och SEGA att inspirera till många andra verk i dess spår. Dessutom, när tillkännagivandet av en anpassning av de två första opusen till en animerad serie föll, tittade förmodligen nyfikna spelare som skulle ha missat denna berömda licens (vilket är helt fallet med yours truly).

De 13 avsnitten av (första?) säsongen täcker verkligen händelserna i Shen Mue och Shenmue II (2001), eftersom vid tidpunkten för produktionen av showen, Shen Mue III (2019) har inte installerats ännu. Om du vill ha slutet på historien måste du spela den (lycka till) eller vänta på en hypotetisk säsong 2.

Shenmue - The Animation © © Crunchyroll/Adult Swim

Tyvärr är det ett säkert kort att när säsong 1 väl ligger bakom dig kommer du att ha lite intresse av att fortsätta äventyret. Om vi ​​inte riktigt kan jämföra seriens handling med originalmaterialet i brist på att ha spelat den, kvarstår faktum att den tyvärr nästan aldrig är intressant. Inledningen är dock effektiv och lyckas väcka intresset, men med tråden i avsnitten faller allt mycket snabbt.

Hämnd i tonåren

Det som fungerade kanske joysticken i handen är här nästan aldrig intressant att följa passivt. Vår vänliga hjälte, tyvärr utan större tjocklek, tillbringar snabbt sin tid med att träffa karaktärer som skickar honom för att se andra, slåss mot fiender som ofta kommer från ingenstans och får hjälp av människor alldeles för snabbt, sympatiska för hans sak.

“denna kultsaga förtjänade förmodligen något bättre och mer slående”

Det som är vettigt i spelet, som att träffa en kampsportsmästare som kommer att lära dig en ny teknik under vissa förhållanden, har liten konsekvens i serien, där allt känns onaturligt och går för snabbt. Vi glömmer nästan varför Ryo, som vandrar från en punkt till en annan, gör allt detta. Varken motivationen från huvudantagonisten (som vi knappt ser…) eller en märklig historia om speglar kopplade till honom går verkligen framåt och frustrationen kvarstår tills det sista avsnittet.

Samma sak gäller för bikaraktärerna: de onda verkar bara dåliga för att de kan vara det, och de goda för att de verkar ha för mycket fritid. Shenmue the Animation försöker ibland gräva i det förflutna av några karaktärer, men det tar aldrig riktigt och vi blir artigt uttråkade. Om de ursprungliga tv-spelen också är lätta på handlingen, kan de dock kompensera av spelet som gör allt mer dynamiskt. Serien däremot…

Spegel, spegel, säg mig vem som är mest *gäsp*

Samproduktion mellan Crunchyroll och Adult Swim och skapandet av Telecom Animation Film-studion, showen förtjänade också bättre på animationssidan. Om den här är långt ifrån skamlig, är den helt enkelt i grundstandarden för 2022 och lyser bara alltför sällan, både i sina statiska bilder och under actionfaserna.

Denna anpassning har åtminstone fördelen av att ha tagit tillbaka en del av den ursprungliga rösten och att återuppta en del av den ikoniska musiken från spelen. Serien förblir förmodligen den bästa lösningen för att närma sig handlingen i sagan Shen Mue utan att behöva investera sin tid i långa och tekniskt daterade spel, men det lämnar också en djup känsla av intetsägelse.

Låt oss hoppas att den framtida anpassningen av sagan Yakuza i live-actionfilm kommer att kunna lära sig en läxa av denna anpassning som saknar lite fantasi, personlighet och slagkraft. Övningen att skapa en serie på en handfull timmar med spel som varar flera dussin är verkligen inte lätt (särskilt om den ursprungliga handlingen inte är mer dynamisk), men den här kultsagan förtjänade förmodligen något bättre och mer meningsfullt.

Shenmue the Animation

5

För en videospelsanpassning centrerad på en strävan efter hämnd, Shenmue the Animation jäkla brist på bett och intresse. Lite som Shen Mue III, många skulle mycket riktigt kunna säga att serien inte riktigt behövde få resultatet som verkar vindat och framförallt snabbt att generera gäspningar. Du kanske föredrar att läsa en sammanfattning av handlingen eller, om du är modig, spela spelen direkt.

Detta konstverk är för dig om

• Du är ett fan av licensen som alltid vill ha mer
  • Du gillar hämndhistorier