Kritik The Legend of Vox Machina: framgångsrik initiativrulle för Critical Role

Legenden om Vox Machina © Critical Role / Amazon

2015 bestämde sig en liten grupp välkända röstskådespelare i USA för att sända live på Rycka till hans rollspelsäventyr Dungeons & Dragons i ideellt syfte. Kritisk roll föddes och skulle snabbt bli ett riktigt popkulturfenomen. Sju år senare bestämde sig gruppen ledd av Matthew Mercer för att anpassa sin legendariska första kampanj till en animerad serie, exklusivt på Prime Video.

En satsning möjliggjord genom en Kickstarter-kampanj som samlade in den fantastiska summan på över 11 miljoner dollar. Det som till stor del tillfredsställer gruppen av äventyrares ambitioner för produktionen av två säsonger: den första, vars sändning just har avslutats, består av 12 avsnitt, den andra kommer att ha 14.

Komplettera läsningen av denna recension med musiken i serien:

Teknikbladet The Legend of Vox Machina

Originaltitel
Legenden om Vox Machina

Fantasy, Anime, Äventyr

Chris Prynoski och kritisk roll

Amazon

Prime Video

1

12

Rekommenderas inte/förbjudet för under 18 år

Vox Machina, röstskådespelare… har du det?

Legenden om Vox Machina spårar huvudbågarna i den allra första kampanjen D&D av gruppen Kritisk roll och presenterar oss för en heterogen trupp av äventyrare, som genom fruktansvärda prövningar kommer att binda en oflexibel vänskap och skapa en sann legend.

Animationsserier kräver, Legenden om Vox Machina är tänkt att vara mer förtätad än rollspelskampanjen (tre år lång!) som den är hämtad från. Den riktar sig framför allt till fans av Kritisk roll. Men de här 12 avsnitten har också designats för att uppskattas av oinvigda… och varför inte förresten öka antalet tittare på den berömda Twitch-kanalen!

Men vad är det Vox Machine ? Det är helt enkelt namnet på en grupp efterblivna blivande äventyrare som består av den halvtomte-skurken Vax’ildan (Liam O’Brien), hans tvillingsyster Archer Vex’ahlia (Laura Bailey), den mänskliga fightern Percy (Taliesin Jaffe) , Barbarian goliath Grog (Travis Willingham), halvelf Druid Keyleth (Marisha Ray), och Bard och Cleric tomtar Scanlan (Sam Riegel) och Pike (Ashley Johnson).

Du kommer utan tvekan att känna igen några namn i denna mycket högtflygande röstskådespelare, speciellt om du har spelat The Last of Us Del II Var World of Warcrafttill vilka läggs andra kända namn som de av David Tennant (Goda omens), Dominic Monaghan (Sagan om ringen) eller till och med Rory McCann (Game of Thrones), för att inte recitera någon annan än dem.

Det säger sig självt att vi starkt rekommenderar att du tittar på serien i originalversionen för att njuta av dessa engelska röster, speciellt eftersom VF bara är drickbar…

D&D slängs

Legenden om Vox Machina fördjupar oss, med dess karaktärer, i den väldiga världen av Exandria, föreställd av spelets mästare Kritisk roll, Matthew Mercer. Våra spirande hjältar kommer snabbt att finna sig indragna i intriger utanför deras kontroll, vilket sätter deras spirande kamratskap på prov.

Under sina tolv avsnitt på cirka trettio minuter Legenden om Vox Machina får oss att gå igenom olika tillstånd medan karaktärernas identitet, som vi onekligen är knutna till, gör sig gällande: vi skrattar, vi är livrädda, vi är entusiastiska och vi blir rörda av att följa deras äventyr, deras klumpighet och de upprörande dilemman de kommer möta.

Observera i förbigående att trots dess animationsstil som påminner om serien DOTA (om än mer effektfullt), Legenden om Vox Machina definitivt inte riktad till barn. Om Scanlan och Grog ofta är där för att säkerställa komisk lättnad, serien tar avgjort mycket mörka (särskilt Percy) vägar och kan till och med bli extremt grafisk i gor, våld och resten. Om du förväntade dig en serie med en lätt ton från början till slut, gå din väg.

Epic Epic & Machina

För att berätta om den animerade versionen av det galna äventyret som började på rollspelsbordet, Kritisk roll vände sig till animationsgruppen Titmouse – och till Amazon för publicering – och insisterade på att behålla sitt kreativa oberoende. Resultatet, särskilt övertygande, lyckas ge ett härligt kontrasterande ansikte åt de olika karaktärerna. Serien erbjuder också fantastiska och varierande inställningar över sina avsnitt, förstärkta med flamboyant ljussättning och specialeffekter, trots 3D-integrationer som är lite fiskiga.

Animationen ska inte överträffas: handlingen är skickligt koreograferad, buren av ett soundtrack som perfekt passar de olika situationerna (och ofta ackompanjerat av framträdanden av Sam Riegel i hans roll som bard). Om avsnitten är ganska korta följer de en andlös rytm. Kanske till och med lite för mycket, eftersom showen går crescendo för en final som Dragon Ball Z skulle säkert inte ha förnekat.

Serien hittar ändå den rätta balansen mellan ljusa ögonblick, dramatiska tider, episka flygningar och rörliga passager, och detta i synnerhet (vi kommer aldrig att säga det nog) tack vare det högnivåarbete som utförs på VO. Med alla dessa element och som rollspelskampanjen som den bygger på, Legenden om Vox Machina gav oss båda ett leende och rörde oss till tårar.

Den första säsongen av denna animerade serie är därför ett allmänt lyckat tärningskast, inklusive, om inte mer, för dem som upptäcker Exandrias fascinerande värld för första gången. I slutändan ångrar vi bara en sak: att behöva skiljas från denna förtjusande grupp äventyrare och tålmodigt vänta på en andra säsong som lovar att bli ännu mer episk!

Låt oss också påminna de mest otåliga om att Twitch-kanalen Kritisk roll, för närvarande i sin tredje kampanj, fortsätter att erbjuda nya äventyr varje vecka. Fenomenet är långt ifrån över: det är din tur att slå tärningen!

Legenden om Vox Machina

8

Med Legenden om Vox Machina, Critical Role försöker återskapa den rungande framgång som vi känner honom på Twitch, i ett format som är mer inramat än de galna delarna av rollspel D&D. Och initiativet är utan tvekan en kritisk framgång. Rolig, dramatisk, episk och till och med rent av rörande, Critical Roles grupp färgglada äventyrare spricker upp på den lilla skärmen med panache.

Mest

• Du är ett fan av Dungeons & Dragons eller Critical Role
  • Du föredrar korta men intensiva avsnitt
  • För dig är ett utmärkt VO livet

De mindre

• Du hatar att kasta tärningar
  • Animationsserier är inte din kopp te
  • Du tål ingenting annat än VF

Första säsongen av Legenden om Vox Machina finns tillgänglig på Prime Video.

Prime Video

Se erbjudandet

Läs meddelandet

8

Prime Video

• Ganska rimligt prenumerationspris
  • Direkt tillgång till andra tjänster
  • Röntgenfunktion

Med sitt prenumerationspris som fortfarande är mer attraktivt än de andra är Prime Video en mycket intressant SVoD-lösning. Om det fortfarande saknas några extra flaggskeppsserier för att kunna jämföras fullt ut med Netflix, erbjuder plattformen en varierad och tillräckligt rik katalog för att hålla dig sysselsatt ett tag. Den drar sig också ur spelet med sin röntgenfunktion och utmärkta videokvalitet, vilket kan hjälpa till att förlåta några buggar här och där och avsaknaden av ett modernt skrivbordsgränssnitt.

Letar du efter ett nytt verk att upptäcka?

Här hittar du alla våra recensioner av filmer, serier, böcker och serier!