Infiniti recension: utrymmet för en miniserie, Canal+ syftar till kosmos

Infiniti © Canal+

Av skäl som kan förstås, Canal+ verkar gå långt för att få sin nya miniserie, Infiniti, går under din radar. Men det vore verkligen synd. Speciellt om du gillar rymd, fysiska eller esoteriska resor, thrillers och science fiction.

Komplettera läsningen av denna artikel med musiken i serien (eller snarare, i brist på närvaron av soundtracket online för tillfället, med ett spår av kompositörerna Thomas Couzinier & Frédéric Kooshmanian, som redan hade samarbetat i den utmärkta serien Tom zon):

Infiniti tekniska blad

Science-Fiction, Thriller, Mystery, Fantasy

Stephane Pannetier, Julien Vanlerenberghe

Digital Footprint, Federation Entertainment Belgium

MyCanal

Avsnittsformat
52 min

1

6

Rekommenderas inte/förbjudet för barn under 16 år

Till Infiniti och vidare!

Efter en olycka svarar inte den internationella rymdstationen längre, och dess besättning verkar i mycket dåligt skick. Parallellt med detta drama hittas ett avhugget lik täckt av vax på ett tak i Kazakstan: det är Anthony Kurz, en amerikansk astronaut som för närvarande ska vara på ett uppdrag ombord på ISS… En fransk astronaut avlägsnad från rymdprogrammet och en förkastad kazakisk polis kommer att försöka lösa detta märkliga mysterium.

I skrivande stund, d.v.s. mitten av mars 2022, gör Canal+ väldigt lite marknadsföring av sin nästa serie Infiniti. Den här kommer dock den 4 april. Kedjan borde inte skämmas för det, eftersom som du kommer att se i den här recensionen saknar den inte kvaliteter. Det är därför säkert, och med rätta, ögonblickets aktualitet som måste vara orsaken till denna tystnad.

Infiniti © Canal+

Mellan denna berättelse om ISS i nöd och intrigen i Kazakstan (ett land som fortfarande är nära kopplat till Sovjetunionen och Ryssland som Ukraina…) där – spoiler alert – ryssarna planerar samtidigt som de knappt gömmer sig … nivå dålig timing Infiniti vinner förmodligen priset.

Hur som helst, det är trevligt att se fransk produktion pröva saker genom att gå till de riskabla och dyra genrerna science fiction och rymden. Som Uppgifter på OCS dessutom, vars sista säsong sändes nyligen, hittar vi företaget Empreinte Digitale i produktion. Svårt förutom att inte känna sin tass där, så likheterna mellan de två showerna är många.

Infiniti © Canal+

ISS är hessan

Först och främst finns det karaktärer från många länder. I Infiniti, vi hör i sin tur engelska, ryska, franska och andra dialekter. Det är logiskt kopplat till ISS:s mångkulturella team, men också till staden Baikonur och dess Cosmodrome där en stor del av handlingen äger rum. Denna blandning av kulturer är verkligen exotisk för öronen.

Infiniti © Canal+

Naturombytet går också genom de mycket vackra bilderna i rymden, så klart, genom de övertygande ögonblicken i den mycket välrekonstruerade ISS, men också genom de magnifika flygbilderna från den kazakiska stäppen, som nästan skulle få dig att vilja resa om miljön var inte så tom, fientlig och torr. Den inspirerade insikten (tillhandahållen av Thierry Poiraud) och fotot (Christophe Nuyens) ska också hälsas som helhet.

”Canal+-showen övertygade oss. »

Den andra gemensamma punkten mellan Uppgifter och Infiniti – påpeka att denna sista kontroll förutom särskilt bra -, det är hans talang att förvirra spåren. Så snart vi är övertygade om att det finns en rationell förklaring för att rättfärdiga händelser i scenariot, får något påtagligt paranormalt oss att tvivla. Och omvänt, så snart vi övertygar oss själva om att det verkligen finns science fiction där, kommer ett vetenskapligt faktum att ge en rimlig förklaring.

Infiniti © Canal+

Tappa förståndet för Saint Cire

För de mest kartesiska (som din sannerligen), få ​​inte panik: inte bara ger miniserien i sitt sista avsnitt många svar på de frågor som ställs och gör en verklig ansträngning av fysisk realism, utan dessutom den esoteriska delen av showen förblir relativt lätt och smältbar. Med sitt korta format utan någon uppföljare planerad (normalt) undviker serien att gå för långt i komplexitet och därmed tappa människor på vägen, samtidigt som man taktfullt lyfter fram ett okänt folk, kultur och trosuppfattningar.

Infiniti © Canal+

Det måste sägas att thrillerpannan i slutändan är den viktigaste avInfiniti. Utöver den ganska väl genomförda utredningen trots några genvägar om vad som hände på ISS och på jorden, utspelas också en politisk intriger i och kring uppskjutningsbasen. Spänningarna mellan representanterna för de olika länderna och de inblandade flygindustrin är starka, skiftande lojaliteter och grova egon; Ingenjörerna lämnas i princip inte efter när det gäller pressen att försöka rädda stationen och dess potentiella överlevande.

Infiniti har precis tillräckligt med action för att inte bara överraska och få tittaren att sitta upp i sin soffa, utan också för att betona att de problem som visas verkligen är allvarliga. Även om den består av många dialoger och ganska kontemplativa eller till och med poetiska ögonblick, syndar serien inte av sin rytm och utvecklar intelligent vad som måste vara.

Infiniti © Canal+

Detta är särskilt fallet med karaktärerna, alla mycket väl förkroppsligade och övertygande. Deras respektive berättelser som förklarar deras motivation är ganska väl berättade och, liksom hela serien, bemästras skrivandet och avslöjar det kreativa teamets engagemang i projektet.

Infiniti

7

Ganska tydligt inspirerad av många verk och faller därför ibland in i “déjà-vu”, vilket skulle kunna hindra det från att göra intryck på lång sikt, Infiniti ändå en utmärkt serie som vi rekommenderar.

Genom att använda Kazakstan och dess föga kända kultur som en atypisk lekplats utvecklar Canal+ en välarbetad historia, både intim och grandios tack vare de resurser som investerats i produktionen, och erbjuder oss en serie som helt enkelt övertygade oss.

Detta konstverk är för dig om

• Du gillar serier som suddar ut spåren
  • Att använda olika språk sparkar dig