En riktig recension av #tweetsmart – böcker om Twitter

Nuförtiden gillar många att chatta Twitter(Twitter) , även till de som svor att de aldrig skulle kunna få plats med allt de ville säga i 140 tecken. Företag uppmärksammar detta och skapar sina egna konton i Twitter(Twitter) både för att behålla befintliga kunder och för att attrahera nya. Begreppet “marknadsföring i sociala medier” blir mer och mer populärt. bokförfattare #tweetsmart – 25 Twitter-projekt som hjälper dig att bygga upp din community J.S. McDougall(McDougall) såg en möjlighet att hjälpa företag att använda Twitter med nytta. Hade han rätt i det, eller “tweet”(“tweet”) missade målet?

Företagsbok?

Den här boken är definitivt inte för den som använder Twitter främst för vardagskommunikation. Det är tänkt att det är designat specifikt för människor som vill använda Twitter för att hjälpa ditt företag. Författaren är stenhård på att det inte handlar om “marknadsföring” utan snarare om “gemenskapsbyggande”. Tyvärr är boken från början till slut full av marknadsföring terminologi och meningar(terminologi och förslag) av öka försäljningen, hänvisningar och möjligheter till feedback och förbättringar(ökad försäljning, hänvisningar och möjligheter till feedback och förbättringar) . Jag är inte säker på varför han anser att detta tillvägagångssätt är något annat än “marknadsföring”. Författaren omarbetar också marknadsföringsidéer som har använts av radiostationer sedan urminnes tider. Alla som någonsin har lyssnat på kommersiell radio

Varje kapitel har sitt eget QR-kod(QR-kod) som påstås tillåta twittra till läsaren(läsare tweet) utkast till detta kapitel till företagsprenumeranter. Det visade sig inte vara något annat än en flagrant reklam för boken och dess författare, som skickades ut via din egen Twitter-konto. (Twitter-konto)Inte(Inte) det bästa sättet att vinna vänner. Bra att QR-kod(QR-kod) skickar faktiskt inte annonser. Han lägger dem i läsaren twitter app(Twitter-appen) att skicka in eller radera direkt efter visning, vilket jag tror att de flesta kommer att göra. Det första kapitlet fortsätter med instruktioner för att starta eget twitter-blogg-webbplats.(Twitter-blogg-webbplats)Baserat på en tävling. Men som det beskrivs är det ingen tävling. Det är ett sätt att få folk att göra marknadsföring på sociala medier åt dig genom att kräva att du lägger upp, tweetar, retweetar, rekommenderar eller tittar på din webbplats för att vinna. Det måste beräknas specifikt för lansering inom arbetsdag(arbetsdag). Ja, självklart, för varje arbetsplats vill att dess anställda ska gora på Twitter när de borde jobba. Wow(Wow), sätt att få en riktigt dålig start!

Och det går

För att vara ärlig, efter en så dålig start var det svårt att fortsätta läsa boken. Som jag misstänkte visade sig allt vara ungefär detsamma. Ägare restaurang(restaurangägare) kan packa ihop en skåpbil full med en av specialrätterna, köra till någon offentlig plats och dela ut mat (det spelar ingen roll att de flesta städer i USA har licenslagar som förbjuder detta). Eller Företagsägare(företagare) kan skicka någon med en handfull priser och en tweet med tips till platsen. Vilket pris får folk att släppa allt och gå på vägen, speciellt om det är det arbetsdag(arbetsdag) ? Kampanjen “Köp en, få en gratis”, som kräver att folk köper något, gick igenom nästan hela beställningsprocessen.(beställningsprocess) på en webbplats och sedan tweeta någon fras (naturligtvis till alla dina twitterföljare) med en hashtag och en länk till allt annat de vill ha, allt offentligt som en reklam för något företag. Tror han verkligen att han kan flyga?

#tweetsmart, 25 Twitter-projekt som hjälper dig att bygga upp din community

Andra kapitel talar om ännu fler upprepningar av radiostationer, eller tråkiga spel som alltid fanns med Twitter(Twitter) , eller om helt oetiska förslag som t.ex twitterbombning(Twitter-bombning). Det innebär att samla en grupp människor för att skicka en tweet som innehåller någon annan användares namn på en gång, så att den stackars personen, som boken säger, snabbt översvämmas av meddelanden. Författaren tror att offret kommer att uppskatta det. Kanske författaren kommer att uppskatta. Tvivlar på att någon annan behöver dem feed på Twitter.(Twitter-flöde) överväldigad av nonsens från människor de inte känner. Författaren påstår sig hitta kupongkoder “motbjudande” och sedan detaljerar hur man erbjuder dem. Han ägnar mycket tid åt att diskutera hashtags och hur de kan användas för marknadsföring. Han föreslår också att företag använder en “registreringsfunktion” för att rapportera sin plats för att ge bort något till personen som hittar dem.

inte

Många människor tycker om att chatta på Twitter nuförtiden – även människor som svor att de aldrig skulle kunna få in allt de ville säga i 140 tecken. Företag uppmärksammar detta och skaffar egna Twitter-konton, både för att behålla nuvarande kunder och för att locka nya. Begreppet “social media marketing” blir mer och mer populärt hela tiden. Författaren till , JS McDougall, såg en möjlighet att hjälpa företag att använda Twitter med fördel. Hade han rätt i detta eller missade han målet?

En bok för företag?

Den här boken är definitivt inte för den som använder Twitter främst för vardagliga sociala interaktioner. Det är tänkt att vara specifikt för människor som vill använda Twitter för att hjälpa sina företag. Författaren är stenhård på att det inte handlar om “marknadsföring” utan snarare om att “bygga en gemenskap”. Tyvärr är boken från början till slut full av marknadsföringsterminologi och förslag på . Jag är inte säker på varför han anser att detta tillvägagångssätt är något annat än “marknadsföring”. Författaren återvinner också marknadsföringsidéer som har använts av radiostationer sedan urminnes tider. Alla som någonsin har lyssnat på kommersiell radio kommer att ha sett dessa saker förut.

Varje kapitel har sin egen QR-kod som påstås låta läsaren twittra kapitlets projekt till företagets följare. Dessa visade sig inte vara något annat än flagranta annonser, som skulle skickas via ditt eget Twitter-konto, för boken och dess författare. Inte ett bra sätt att vinna vänner. Det är bra att QR-koden faktiskt inte skickar annonserna. Det placerar dem i läsarens Twitter-app för att skickas – eller raderas på sikt, vilket jag tror är vad de flesta kommer att göra. Det första kapitlet fortsätter med instruktioner för att köra din egen Twitter-blogg-webbplatsbaserade tävling. Men som det beskrivs är det ingen tävling. Det är ett sätt att få folk att göra din marknadsföring på sociala medier åt dig, genom att behöva posta eller tweeta eller twittra om eller rekommendera eller surfa på din webbplats för att vinna. Det är tänkt att den ska vara inställd specifikt för att köras under arbetsdagen. Ja, så klart, för varje arbetsplats vill att sina anställda ska gå runt på Twitter när de ska jobba. Wow, sätt att få en riktigt dålig start!

Och det går vidare

Ärligt talat, efter den där dåliga början var det svårt att fortsätta läsa boken. Som jag misstänkte visade det sig vara mer av samma sak. En restaurangägare kan packa ihop en skåpbil full med en av husets specialiteter, köra till någon offentlig plats och ge bort maten (sträck på att de flesta amerikanska städer har licenslagar som förbjuder detta). Eller så kan en företagare skicka ut någon med en handfull priser och tweeta ledtrådar till platsen. Vilken typ av pris kommer att få folk att släppa allt och åka runt, speciellt om det är en arbetsdag? En “köp en, få en gratis”-kampanj som kräver att folk köper något, går igenom nästan hela beställningsprocessen på en webbplats och sedan tweetar en fras (till alla deras twitterföljare, förstås) med en hashtagg på och en länka till något annat de vill ha – allt offentligt som en annons för något företag. Tror han verkligen att det kommer att flyga?

De andra kapitlen talar om ännu fler radiostationsrepriser, eller trötta spel som har funnits på Twitter för alltid, eller rent oetiska förslag som Twitter-bombning. Det innebär att samla en grupp människor för att skicka en tweet som innehåller någon annan användares namn på en gång, så att den stackaren snabbt blir, som boken uttrycker det, översvämmad av meddelanden. Författaren tror att offret kommer att uppskatta detta. Kanske författaren skulle uppskatta det. Jag tvivlar på att någon annan vill ha deras Twitter-flöde överbelastat med nonsens från människor de inte känner. Författaren hävdar att han tycker att kupongkoder är “osmakliga” och skriver sedan långt om hur man erbjuder dem. Han ägnar mycket tid åt att diskutera hashtags, och hur de kan användas för, ja faktiskt, marknadsföring. Han föreslår också att företag använder “checka in”-funktionen för att sända sin plats, i syfte att ge bort något till personen som hittar dem.