Bokrecension – Windows 7 komplett guide

När det finns ord på omslaget “slutlig”(‘definitiv’) och “slutlig”(‘ultimate’), och boken börjar med orden “Allt du behöver veta om Windows 7 finns här”(‘Allt du behöver veta om Windows 7 finns här’), det går bra att börja lässtund(lässtund) med mycket höga förväntningar. Nu ska vi se om det stämmer Windows 7 komplett guide(Windows 7 The Definitive Guide) » William R. Stanek(William R. Stanek) Dina höga förhoppningar.

Hur boken är organiserad

Boken heter som “En viktig resurs för proffs och avancerade användare”(“The Essential Resource for Professionals and Power Users”) , och bara genom att titta på innehållsförteckningen tenderar du att tro det. Boken består av fem delar, som totalt utgör 25 kapitel … som i sin tur utgör 992 sidor. Du kan inte komma över “slutlig”(‘definitiv’) än så här! Författaren klargör situationen redan från början och skriver i förordet att så inte är fallet “lätt bok för nybörjare”(‘lätt nybörjarbok’) . Återigen, misströsta inte! Han säger också: “Om du vet vad Start-knappen är och vad Internet Explorer är, är du i bra form – läs vidare!”Boken börjar med grunderna som installera, konfigurera och konfigurera Windows 7(Ställa in, anpassa och ställa in Windows 7) och fortsätterBemästra din data och digitala media(Behärska dina data och digitala media) Ansluta och nätverka(Ansluta och nätverka) , Windows 7 hantering och support(Hantera och stödja Windows 7) för att avsluta med ” Ytterligare tips och tekniker(Avancerade tips och tekniker) » , ett avsnitt som kommer att göra din teknolog(teknikfreak) applåderar med förtjusning.

Målgruppen?

Det finns ett litet problem redan från början. Boken är komplett, ja, men det har hon inte målgrupp(målgrupp) . Även om författaren försöker sätta upp publiken i början, försöker boken ändå göra alla nöjda, och varje PR-manual lär ut att alla tittare inte kan vara glada samtidigt. Den här guiden försöker svara på både nybörjaranvändare och proffs, men det finns en risk att nybörjare förlorar mycket användbar information bland de många avancerade funktionerna, medan proffsen tröttnar på att läsa vad de anser vara förenklat.

För att ge ett exempel: i den första delen av boken finns ett avsnitt som förklarar skillnaderna mellan de olika utgåvorna. Windows 7 : förrätt, Home Basic , Hem Premium , professionell , Enterprise och Ultimate(Enterprise och Ultimate). Den berättar steg för steg hur du öppnar kontrollpanel(Kontrollpanelen) och bestäm vilken version Windows 7 du använder för tillfället, ger dig bilder och massor av indikationer, bara för att ge dig en enorm ovänlig tabell på nästa sida om använder uppdateringen. kopior av Windows 7(Använder uppgraderingsexemplar av Windows 7) . Listan med exempel fortsätter. Kapitel 6(Kapitel 6) Forskning och sök efter dator.(Utforska och söka på din dator), boken berättar vad som är adressfält(adressfältet) och exakt var den ligger, och avslutas med en tabell som den nedan.

Windows 7 komplett guide

Därför är det rimligt att säga att den här boken är tänkt att läsas av både nybörjare och avancerade användare, men båda kommer att känna att den inte är avsedd för dem.

Vad boken erbjuder

Förutom denna fråga finns det gott om information. För nybörjarfunktioner finns det bilder och ögonblicksbilder som hjälper läsaren på vägen. Den första delen introducerar dig till grunderna för att komma igång, optimera Windows 7-gränssnittet, finjustera utseendet, konfigurera mjukvara och hårdvaruenheter. I den andra delen får du lära dig hur du utforskar och söker på en dator, navigerar genom Internet(Web) använder Internet Explorer 8 , skapa mediebibliotek, fånga data från externa enheter, säkra data och ställa in skrivare, skannrar och faxmaskiner. Den tredje delen av boken ägnas åt nätverksinställningar, och den fjärde delen är huvudsakligen ägnad åt hantering av användarkonton, diskar och enheter, schemalagt underhåll och mottagning hjälp och support.(hjälp och support). Nu när det är helt klart vad du vet om “Startknapp(Startknapp) » ensam kommer inte att göra ditt liv med den här boken särskilt lätt, låt oss gå vidare till den sista delen av guiden: Ytterligare tips och tricks(Avancerade tips och tekniker). Denna del innehåller fyra kapitel: Installera och köra Windows 7(Installera och köra Windows 7)”, “Utforska Windows Boot Environment(Utforska Windows Boot Environment) » , « Använda grupprincip i Windows 7 »(Använder grupprincip med Windows 7) och ” Bemästra Windows Media Center”(Behärska Windows Media Center). Om du inte äger koden är det här boken slutar. Om du inte skräms av textbitar med konstant bredd är det här en plats där du kommer att känna dig som hemma och inte irriteras över vad du anser vara överflödig information.

Geekam(Nördar) kommer att älska den här boken. I själva verket svarar den på alla frågor de kan ha i detta operativ system(operativ system) . Dessutom är boken mycket välskriven och tar tid att förklara varje funktion. Så tydlig att jag nästan rekommenderade till min mormor. Men här är problemet. Med nästan 1 000 sidor med mycket välskriven information kommer mormor att behöva gå igenom avancerade funktioner som hon aldrig kommer att använda för att komma till grunderna. Köp detta åt henne, såvida hon inte har mycket tålamod. Om du vill veta allt som finns om Windows 7 då är det här hon. Om du inte är så nyfiken borde det finnas fler enkel guide(enklare guide) för dig.

När du har orden och på omslaget, och när en bok börjar med , är det helt normalt att börja lässtunden med väldigt höga förväntningar. Låt oss nu se om , av William R. Stanek, matchar dina höga förhoppningar.

Hur boken är uppbyggd

Boken titulerar sig själv som och, bara genom att bläddra i innehållsförteckningen, tenderar du att tro det. Boken innehåller fem delar, som sammanfattar 25 kapitel… som i sin tur summerar till 992 sidor. Du kan inte få mer än så! Författaren reder ut saker från början och skriver i förordet att detta inte på något sätt är en . Då igen, misströsta inte! Han säger också att boken börjar med grunderna, som , fortsätter med , , och , för att avsluta med , ett avsnitt som kommer att få tekniken i dig att klappa av spänning.

Windows 7 Den definitiva guiden

Målgrupp?

Från början finns det ett litet problem. Boken är komplett, ja, men den har ingen målgrupp. Även om författaren försöker sätta publiken i början, försöker boken ändå göra alla nöjda, och alla PR-guider lär ut att alla publik inte kan vara glada samtidigt. Den här guiden försöker svara på både nybörjaranvändare och proffs, men risken är att nybörjare förlorar den mycket användbara informationen bland de många avancerade funktionerna, medan proffsen kommer att tröttna på att läsa saker som de anser vara förenklade.

Låt mig ge dig ett exempel: I den första delen av boken finns det ett avsnitt som förklarar skillnaderna mellan de olika utgåvorna av Windows 7: Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Enterprise och Ultimate. Den berättar, steg för steg, hur du öppnar och bestämmer vilken version av Windows 7 du använder för närvarande, ger dig ögonblicksbilder och många indikationer, bara för att ge dig en enorm ovänlig tabell på nästa sida, om . Listan med exempel kan fortsätta. I kapitel 6, , berättar boken vad ett adressfält är, och exakt var det finns, för att avsluta med en tabell som den nedan.

Windows 7 Den definitiva guiden

Det är därför rimligt att säga att både nybörjare och avancerade användare är inbjudna att läsa den här boken, men båda kommer att få en känsla av att den inte var menad för dem.

Vad boken erbjuder

Bortsett från denna fråga är informationen riklig. För nybörjarfunktionerna finns bilder och ögonblicksbilder för att guida läsaren på vägen. Den första delen tar dig igenom grunderna för att komma igång, optimera ditt Windows 7-gränssnitt, finjustera utseendet, konfigurera programvara och anpassa hårdvaruenheter. Den andra delen fortsätter med att lära dig hur du utforskar och söker i din dator, navigerar på webben med Internet Explorer 8, skapar mediebibliotek, hämtar data från externa enheter, säkrar data och ställer in skrivare, skannrar och faxmaskiner. Den tredje delen av boken fokuserar på nätverksinställningar, medan den fjärde delen främst handlar om att hantera användarkonton, diskar och diskar, hantera rutinunderhåll och få hjälp och support. Nu när det är ganska tydligt att din kunskap om Start-knappen ensam inte kommer att göra ditt liv med den här boken så lätt, låt oss gå till den sista delen av guiden: . Den här delen innehåller fyra kapitel: , , och . Om du inte talar kod är det här punkten där boken slutar. Om du inte är rädd för textbitar med konstant bredd är det här platsen där du kommer att känna dig som hemma och du kommer inte att bli irriterad över vad du kan anse som överflödig information.

Nördar kommer att älska den här boken. Det svarar faktiskt på alla frågor de kan ha om det här operativsystemet. Dessutom är boken mycket välskriven och tar sig tid att förklara alla funktioner som finns. Det är så begripligt att jag nästan rekommenderar det till mormor. Men här ligger problemet. På nästan 1000 sidor med mycket välskriven information skulle mormor behöva slalom genom avancerade funktioner som hon aldrig kommer att använda, för att komma till grunderna. Köp den åt henne om bara hon är väldigt tålmodig. Om du älskar att veta allt som finns om Windows 7, så är det här. Om du inte är så nyfiken måste det finnas en enklare guide för dig där ute.