Bokrecension – Microsoft Office Professional 2010 Steg för steg

Som det gamla ordspråket säger, en resa på tusen mil börjar med ett steg. (Okej, de flesta börjar nuförtiden med att starta bilen, men du fattar.) Komplexa saker blir lättare när du tar dem steg för steg. Microsoft Office Professional 2010 är den mest fullt fungerande versionen kontor erbjuds till allmänheten idag, och till en början kan det verka extremt komplicerat. Det är därför en sådan här bok Microsoft Office Professional 2010 steg för steg , kan underlätta vägen till behärskning. Låt oss se i den här recensionen om den lyckas bli en riktigt användbar guide eller inte.

Allt är enkelt

Microsoft Office Professional 2010 steg för steg följer formatet för andra böcker i serien steg för steg , gå från grundläggande uppgifter till mer komplexa, förklara allt på vägen. Som i andra böcker “Steg för steg(Steg för steg) ”, den här täcker inte allt in i minsta detalj. Vad(sak ett) kan göras med Office 2010 och fokus ligger på att ge människor självförtroende att utföra de uppgifter de kommer att göra oftast.

Faktum är att detta är en heltäckande översikt över alla komponenter Office 2010 , och det var tänkt att passa i en bok som inte kräver att en kroppsbyggare pumpar upp musklerna, är beskrivningarna av varje komponent märkbart förkortade. Författarna ger en användbar lista över andra böcker ” Steg för steg”(Steg för steg) , som diskuterar mycket mer i detalj Word, Excel, PowerPoint, Outlook och tillgång. Kapiteltitlarna för alla andra böcker är också listade, så att du kan bestämma om en viss bok är värd att läsa. Jag tyckte det var en bra idé. Som alla programvaruguider(mjukvarureferens), Microsoft Office Professional 2010 steg för stegdu kan läsa i vilken ordning som helst du finner mest användbar, antingen från början eller genom att hoppa direkt till den information du behöver. Det finns också en URL för övningsfiler som kan användas med material i boken och en detaljerad förklaring av hur man får hjälp. Författarna börjar med en introduktion till vad som är gemensamt för alla program. kontor . Fastän band(Ribbon) har funnits ett tag, i Office 2010 den har uppdaterats igen, så även om du är en avancerad användare rekommenderas att du läser kapitlen som heter “Ändra menyfliksområdet”(“Ändra visningen av menyfliksområdet”) och “Arbeta i programmiljön”. (“Arbeta i programmiljön.”)Band(Band)_är en av de funktioner som vid första anblicken verkar hopplöst komplicerad, men den designades för att göra jobbet i kontor enklare och tydligare än det gamla menysystem(menysystem).

Microsoft Office Professional 2010 steg för steg

Om du byter till Office 2010 Med Office 2003 (eller till och med en tidigare version), bör du definitivt läsa kapitlet “Arbeta med filer”(“Arbeta med filer”) och slutför övningarna med övningsfiler. Microsoft ändrade henne filformat,(filformat) från Office 2007 , och det finns en lista över nya format och en förklaring av kompatibilitet med tidigare versioner. Om du behöver dela filer med någon som använder en tidigare version måste du göra ditt arbete kompatibelt med deras arbete och arbeta med deras filer i kompatibilitetsläge(kompatibilitetsläge) . Jag tycker inte att förklaringen av detta i boken var tillräckligt detaljerad och den placerades in sidofältet.(sidofältsruta) i slutet av en lång beskrivning av aktuella filformat, så det skulle vara mycket lätt för läsaren att hoppa över eller missa.

Fokusera på praktiken

Hela boken är uppbyggd som en serie övningar som använder övningsfiler för att förklara nyckelbegrepp. Du behöver inte göra detta, speciellt om du redan har grundkunskaperna; förklaringarna är väl illustrerade i boken. Om du redan är bekant med grunderna kan du hoppa över det mesta av varje kapitel, men kapitlen kan fungera som en illustration av hur det fungerar. Office 2010 . Jag blir lite irriterad på ständiga kommentarer som “Om du vill veta mer om det, hoppa till det här avsnittet eller titta i den här andra boken”. (“Om du vill veta mer om detta, hoppa till det här avsnittet eller titta i den här andra boken”) Även om jag kan se logiken bakom det, är boken mer som en bok “Välj ditt eget äventyr”(“Välj ditt eget äventyr”) än på mjukvaruhandbok(programvaruguide). Kapitel om excelär den mest omfattande, och den gör det lätt att förstå nästan allt en vanlig person skulle vilja göra med excel . Här rekommenderar jag definitivt att arbeta med övningsfiler, eftersom det är ett bra sätt att bekanta sig med programmet. Andra kapitel fokuserar på de mest grundläggande sätten att använda programvaran, och termen “enkel” förekommer ofta i innehållet i varje avsnitt.

Kanske för lätt?

Om du är helt ny på kontor eller någon av dess komponenter är enkel träning nyckeln till att få självförtroende, men jag tror att avsnittet om En anteckning är särskilt knapphändig, särskilt när det börjar med att förmågan att arbeta med En anteckning kommer med regelbunden användning. Ingen separat bok än Microsoft OneNote 2010 steg för steg vilket skulle förklara detta användbara program mer i detalj, så de förkortade instruktionerna här kanske inte räcker för att hjälpa den nya användare för att få förtroende(användaren får förtroende) . Detsamma gäller avsnittet om tillgång(Tillgång) . Databaser kan vara mycket enkla eller mycket komplexa, och Microsoft Office Professional 2010 steg för stegföreslår helt riktigt till alla som behöver mer information om Tillgång läsa en bok tillägnad honom Steg för steg.

Fastän Microsoft Office 2010 Professional steg för steg skriven lika bra och enkelt som de andra böckerna i serien, den försöker göra för mycket på för lite utrymme. Övningsfilerna är mycket användbara och övningarna kan definitivt hjälpa. läsaren att köpa(läservinst) färdigheter krävs, men instruktionerna är definitivt inriktade på nybörjare och inte för att hjälpa människor med grundläggande kunskap att lära sig(kunskap lär dig) mer. Om du vill vara säker på att du behöver förklaringar rekommenderar jag att du lånar den här boken från ditt lokala bibliotek. När det gäller komponenterna Office 2010 för vilket kompletta böcker har publicerats (Office 2010)“Steg för steg(Steg för steg) instruktioner”, jag tror att du kommer att bli mycket gladare av att läsa dem. Låt oss hoppas, Microsoft Presskommer att släppa böcker för versioner En anteckning och Utgivare 2010 tills nästa version släpps Microsoft Office .

Som det gamla ordspråket säger, resan på tusen mil börjar med ett enda steg. (OK, nuförtiden är det mer sannolikt att börja med att starta bilen, men du fattar.) Komplexa saker blir enkla om du tar dem ett steg i taget. är den mest fullfjädrade versionen av Office som erbjuds till allmänheten idag, och den kan till en början verka överväldigande komplex. Det är därför som en bok som kan jämna ut vägen till mästerskap. Låt oss se i den här recensionen om den lyckas vara en riktigt användbar guide eller inte.

Att hålla det enkelt

följer i formatet av andra böcker i serien, går från grundläggande uppgifter till mer komplexa, förklarar allt på vägen. Liksom andra böcker går den här inte in i minsta detalj av allt man kan göra med, utan koncentrerar sig på att ge människor förtroende med de uppgifter de kommer att göra oftast.

Faktum är att eftersom det här är en heltäckande översikt över alla komponenter i , och den måste passa in i en bok som inte krävde kroppsbyggarmuskler för att fånga upp, är beskrivningarna av varje komponent märkbart förkortade. Författarna ger en användbar lista över de andra böckerna som täcker och mycket mer detaljerat. Alla de andra böckernas kapitelrubriker är också listade, så att du kan bestämma om en viss bok skulle vara värd att läsa. Jag tyckte att det här var en bra idé. Liksom alla programvaruuppslagsböcker kan du läsa i vilken ordning som helst som du tycker är till stor hjälp – antingen rakt igenom från början eller genom att gå direkt till den information du behöver. Det finns också en URL för övningsfiler som ska användas tillsammans med materialet i boken, och en detaljerad förklaring av hur man får hjälp. Författarna börjar med en introduktion till det som är gemensamt för alla program. Medan den har funnits ett tag, har den uppdaterats igen, så även om du är en erfaren användare är det en bra idé att läsa kapitlen som heter och The är en av de funktioner som ser hopplöst komplicerade ut till en början, men som har utformats för att göra arbetet enklare och enklare än det gamla menysystemet.

Om du kommer från (eller en ännu tidigare version) kommer du definitivt att vilja läsa kapitlet som heter och gå igenom övningarna med övningsfilerna. Microsoft ändrade sitt filformat från och med , och det finns en lista över de nya formaten och en förklaring om kompatibilitet med tidigare versioner. Om du behöver dela filer med någon som använder en tidigare version måste du göra ditt arbete kompatibelt med deras och arbeta med deras filer i kompatibilitetsläge. Jag tror inte att bokens förklaring av detta var tillräckligt grundlig, och den placerades i en sidofältsruta i slutet av en lång beskrivning av de aktuella filformaten, så det skulle vara väldigt lätt för läsaren att hoppa över eller missa .

Fokusera på praktiken

Hela boken är uppbyggd som en serie övningar som använder övningsfilerna för att förklara grundläggande begrepp. Du behöver inte nödvändigtvis göra detta, speciellt om du redan har grundläggande kunskaper; förklaringarna är väl illustrerade i boken. Om du redan kan grunderna kan du hoppa över mycket av varje kapitel, men kapitlen kan fungera som en illustrerad referens till hur det fungerar. Jag tyckte att de ständiga kommentarerna var något irriterande. Även om jag kan se logiken bakom det, fick det boken att verka mer som en bok än en mjukvaruguide. Kapitlet om är det mest omfattande, och det gör det lätt att förstå nästan allt en vanlig person skulle vilja göra med . Här skulle jag definitivt rekommendera att arbeta med övningsfilerna, eftersom de är ett bra sätt att bli bekant med programmet. De andra kapitlen fokuserar mer på de mycket grundläggande sätten att använda programvaran, och termen “enkel” förekommer ofta i innehållsförteckningen för varje avsnitt.

Kanske för enkelt?

Om du är en helt nykomling av eller någon av dess komponenter, är det att hålla övningarna enkla nyckeln till att få självförtroende, men jag tycker att avsnittet om är särskilt snålt, särskilt när det börjar med att säga att skicklighet med kommer med regelbunden användning. Det finns ännu inte en separat bok som skulle förklara detta användbara program mer detaljerat, så de förkortade instruktionerna här kanske inte räcker för att hjälpa en ny användare att få förtroende. Detsamma gäller avsnittet om . Databaser kan vara mycket enkla eller mycket komplexa, och föreslår helt riktigt att alla som behöver mer information om bör läsa boken som är tillägnad den.

Även om den är lika välskriven och okomplicerad som de andra böckerna i serien, försöker den göra för mycket på för litet utrymme. Övningsfilerna är mycket användbara och övningarna kan definitivt hjälpa läsaren att få nödvändiga färdigheter, men instruktionerna är definitivt inriktade på nykomlingen snarare än att hjälpa människor med grundläggande kunskaper att lära sig mer. Om du vill se om förklaringarna är vad du behöver, rekommenderar jag att du kollar in den här boken på ditt lokala bibliotek. För de komponenter där hela böcker har publicerats tror jag att du skulle bli mycket gladare av att läsa dem istället. Låt oss hoppas att Microsoft Press kommer att släppa böcker för 2010 års versioner av och innan nästa version av släpps.